Leerdoelen
- Je kunt beoordelen of de cliënt in staat is tot zelfstandig handelen in zijn leefomgeving.
- Je kan het cognitief functioneren van de cliënt beoordelen, vooral met betrekking tot dagelijkse activiteiten.
- Je begrijpt hoe je de complexiteit van een taak kunt aanpassen aan het cognitieve niveau, waardoor een effectieve en aangename leerervaring ontstaat. Hierdoor ontwikkel je een gerichte aanpak die aansluit bij het handelings- en leerniveau van de cliënt.
- Je ontdekt praktische benaderingen om cliënten met cognitieve moeilijkheden op de juiste manier te begeleiden.
- Je ontwikkelt vaardigheden om de omgeving op één lijn te krijgen, waardoor een uniforme aanpak ontstaat die de cliënt ten goede komt. Je kan effectief communiceren met het zorgteam en andere betrokkenen om een geïntegreerde benadering te waarborgen.
- Deze e-learning voorziet je van praktische tools en strategieën, zodat je als therapeut of zorgverlener zelfverzekerd en bekwaam cliënten met cognitieve uitdagingen kunt begeleiden.
Inhoud
Module 1: Functionele cognitie
- Cognitie binnen het dagelijks leven
- Informatieverwerkend proces
- Taakniveau versus handelingsniveau
- Cognitieve capaciteiten van de cliënt
Module 2: Therapeutische aanbevelingen bij de benadering van personen met cognitieve problemen
- Training
- Gestructureerd raamwerk
- Verbetering in handelen
- Toepassing
Module 3: Leerproces en aanpak
- Neuroplasticiteit
- Leerproces vertaald naar praktische aanpak
Module 4: Praktische toepassingsvoorbeelden
- Gestructureerde denk- en werkkaders
- Uitgewerkte programma’s
Conclusie en toetsvragen
- Cognitieve vereisten- cognitieve capaciteite
Praktisch
- studiebelasting: +/- 5.5 uur
- €161,-
- 5.5 accreditatiepunten
- toegekend door ADAP tot 15-08-2025 voor EN, NVD, NVLF, NVH, NVMBR, NVvO, NVvP, OVN, VvOCM en 4 accreditatiepunten tot ... Voor kwaliteitshuis fysiotherapie
- Ontwikkeld door Heidi Lemmens
- certificaat bij slagen
Ervaringen
-
Heb je nog vragen?
Mail ons!
info@ergolearning.nl
Samenstellers
Praktijkhouder van Ergo Sum en heeft meer dan 25 jaar klinische ervaring in de gezondheidssector. Als ergotherapeut, revalidatie- en geriatrisch therapeut én letselschade-adviseur is zij een expert in de behandeling van zowel lichamelijke als cognitieve letsels. Haar specialisatie maakt haar een enthousiaste docent die haar cognitieve expertise graag deelt met cursisten. Heidi is in staat om complexe cognitieve moeilijkheden op een begrijpelijke manier te omschrijven, gericht op een praktische toepassing op de werkvloer. Dit gebeurt aan de hand van voorbeelden, maar ook word je uitgenodigd het geleerde toe te passen op je eigen werkgebied. Stapsgewijze ontwikkel je vaardigheden om de cliënt met cognitieve problemen op een correcte manier te benaderen met jouw eigen expertise.